Selasa, 31 Mac 2009

Road Show Aman Palestin di Madinah






Pada 18 Mac lalu, Perunding Aman Palestin (Prof Madya Dr. Zainur Rashid Zainuddin) telah mengadakan ceramah isu terkini Palestin yang bertemakan “Peduli Palestin” di rumah PPM.

Beberapa point penting yang boleh dikongsikan di sini:

1)Punca sebenar Gaza diserang.

Isu utama masih berkisar mengenai Baitulmaqdis dan mengapa sasarannya adalah Gaza kerana ianya dihuni penduduk yang mempunyai pengaruh kuat Hamas dan Tentera AlQassam yang mana mereka ini digeruni oleh Yahudi.

Gaza juga merupakan penempatan yang strategik (berpasir) membolehkan terowong bawah tanah dikorek.Terowong ini menghubungkan Gaza dan sempadan Mesir-.Dikatakan terdapat lebih 700 terowong yang dikorek

membolehkan makanan dan senjata dibawa masuk.

2) Wajah sebenar Hamas

Didalam serangan ini juga, nama Hamas yang sering diburuk-burukkan berjaya dibersihkan dimana mereka ini berperanan melawan semula Yahudi dan membela nasib penduduk Gaza, manakala Fatah hanya mendiamkan diri disamping menyokong tindakan Yahudi.

3) Tentera siapakah yang menang

Tentera Al-Qassam melancarkan Perang Al-Furqan-pembeda yang membezakan kebenaran dan kebatilan.

Tentera Yahudi yang mati jumlahnya lebih ramai dari tentera Al-Qassam yang syahid.Kebanyakkan yang terbunuh adalah penduduk awam.

4) Tujuan Roadshow dibuat untuk pelajar agama

Sebagai maklumat kepada pelajar agama betapa pentingnya isu Palestin ini-Isu Umat Islam.

Harapan agar mereka dapat menyebarkannya didalam khutbah-khutbah dan ceramah-ceramah ketika mereka terjun ke dunia dakwah bersama masyarakat.


Sumbangan bolehlah dihulurkan di alamat berikut:



Aman Palestin Bhd
Maybank 562263010787
BIMB 12029010047880






Bersama Dr Zainur Rashid di stesen keretapi Hijaz

0 ulasan:

Template by:
Free Blog Templates